Een goed zoekwoorden onderzoek is cruciaal voor het schrijven van kwalitatief goede teksten. Ik heb eigenlijk voor elk bedrijf waar ik tickets voor heb gekregen. Als voorbeeld gebruik ik nu het zoekwoorden onderzoek dat ik voor Het Vloeren Magazijn heb gemaakt.
Ik kreeg de opdrachten om voor verschillende producten uit het assortiment, uit te zoeken waar ze het meest op gevonden worden. Deze woorden zet je dan in de titel en kopjes, zodat de tekst vaker gevonden kan worden door klanten die zoeken op google.
Dit zoekwoordenonderzoek begint bij het scannen van de website van het desbetreffende bedrijf om te kijken wat ze allemaal verkopen en wat voor hun relevante zoekwoorden kunnen zijn.

Zoals hiernaast te zien heb ik de opdracht gekregen om voor Het Vloeren Magazijn de verschillende merken/ producten uit het assortiment op te zoeken en te kijken hoeveel volume hierop zit.
Dit onderzoek voer je uit in Google Ads. Je navigeert naar het programma, klikt op zoekwoordenplanner en vult de merken in. Daarna scrol je naar beneden om te kijken hoevaak er op de merken gezocht wordt en of er misschien andere zoektermen zijn van hetzelfde merk/product, zo zie je bijvoorbeeld dat er op “pvc vloer badkamer” 1300x word gezocht en op “pvc badkamer vloer” maar 210x. Het is voor mij dan belangrijk dat ik tijdens het schrijven van de tekst “pvc vloer badkamer” gebruik in mijn tekst, titels of tussenkopjes omdat daar een aanzienlijk beter zoekvolume op zit.
Nadat ik alle woorden heb opgezocht zet ik deze in Google Sheets, met het zoekvolume erbij, om zodoende een goed overzicht te hebben van mijn keywords voor als ik een tekst of blog wil gaan schrijven.