Na het maken van een contentplanning en een goed zoekwoordenonderzoek is het tijd om teksten te gaan schrijven.
De teksten die ik heb geschreven bestaan uit productpagina´s en blogs.
Teksten voor productpagina´s gaan vooral over het product zelf, wat het product inhoud, waarom het een handig product en bijvoorbeeld wat je er mee kan. Terwijl blogs er vooral voor zijn om informatie te geven over een bepaald onderwerp, en zodoende een aantal producten erin verwerken en vergelijken.
Ik heb er voor gekozen om van deze 2 onderwerpen maar 1 kopje te maken omdat de werkwijze bij het maken van beide eigenlijk zo goed als hetzelfde is.
Een tekst schrijven begint bij het bekijken van de contentplanning, welke tekst heeft prioriteit en wanneer moet deze af zijn? Als dit duidelijk is navigeer ik naar het Sheets bestand met de zoekwoordenonderzoeken, staat hij er al tussen dan kan ik die woorden gebruiken, zo niet? Dan doe ik zelf een zoekwoordenonderzoek.
Na het vinden van de keywords begin ik met het schrijven van de tekst, dit doe ik niet zelf. Bij WebElephant, en zeker ook andere bedrijven, word destijds veel gebruik gemaakt van AI. Hiervoor is voorafgaand een “Prompt” gemaakt om goede teksten te schrijven die ziet er als volgt uit:
Schrijf een categorie pagina tekst van ongeveer 600 woorden voor de categorie [categorie] op de site van het bedrijf [klant].
Tone of voice [informeel]
Maak gebruik van informatie uit de volgende url [url]
Keywords [keywords]
Producten om uit te lichten in de tekst [producten]
De categorie bevat de producten die klanten van [bedrijf] binnen het assortiment kunnen vinden. Beschrijf kort en pakkend wat klanten kunnen verwachten in deze categorie. Denk aan de unieke kenmerken van de producten, trends waar ze op inspelen en waarom ze de moeite waard zijn. Zorg ervoor dat de tekst klanten aanspoort om deze [categorie] te verkennen en producten te bekijken. Zorg ervoor dat de beschrijving aantrekkelijk is en klanten aanspoort om verder te kijken.
Het enige wat ik hoef te doen is het toevoegen van de keywords, URL, categorie en bedrijfsnaam. Daarna genereer ik met ChatGpt 4 een tekst/blog. Ik hoef achteraf alleen te controleren of de tekst goed leesbaar is, de titel en kopjes keywords bevatten en het toevoegen van linkjes. Als ik dar heb gedaan zet ik het document in Google Sheets en vink ik de tekst af als “geschreven”.






